Kenapa ya orang suka merokok? Sebenarnya
ada banyak alasan kenapa orang sangat suka dengan merokok. Kemungkinan
besar kenapa orang merokok diawali dengan tekanan batin dan
juga mental. Tetapi sekarang sudah banyak anak-anak muda dan bahkan anak yang
masih muda belia sudah terbaur dengan rokok. berbeda dengan orang yang sudah
dewasa, anak-anak jaman sekarang mungkin merokok hanya untuk exis atau gengsian
semata, dan jika sudah terjangkit dengan rokok pastinya mereka pun juga sangat
sulit untuk lepas dari kegiatan tersebut. padahal kegiatan merokok adalah
sebuah kegiatan yang sangat merugikan perokok tersebut dan juga orang yang
berada di sekitarnya. Tapi sebenarnya merokok juga sudah dilarang dan juga sudah
dilarang ditempat-tempat tertentu.
Tapi kenapa orang merokok tidak juga
berkurang. Tanda tanya besar jelas menghampiri pertanyaan tersebut. orang
banyak merokok Tekanan sosial, baik benar mahupun hanya merupakan hayalan,
boleh mempengaruhi seseorang remaja supaya mula merokok. Tekanan-tekanan ini
boleh berasal daripada remaja yang lain, orang dewasa, dan pengiklanan, antara
lain. Sesetengah remaja mula merokok supaya dapat diterima oleh kawan dan rakan
sebayanya yang merokok. Kajian telah menunjukkan bahawa remaja yang mempunyai
kawan-kawan yang merokok adalah lebih mungkin merokok berbanding dengan yang
sebaliknya. Tambahan pula, sesetengah remaja mempercayai bahawa merokok
memberikan mereka sesuatu "imej" pada mata kawan-kawan mereka atau menyebabkan
mereka kelihatan berdikari. Jika seseorang remaja berkenal dan menghormati
orang-orang dewasa yang merupakan perokok, remaja itu mungkin akan mengaitkan
merokok dengan sifat dewasa.
Dalam kes sedemikian, remaja itu akan
salah menganggap bahawa merokok akan menyebabkan mereka kelihatan lebih matang
atau lebih canggih. Iklan juga boleh mempengaruhi sesetengah orang supaya mula
merokok. Iklan-iklan dalam majalah, papan iklan, dan acara sukan seringnya
membayangkan bahawa penggunaan sesuatu jenama rokok akan menjadikan orang itu
lebih seronok, lebih menarik dan lebih bersifat perseorangan. Iklan-iklan itu
mempergunakan model-model untuk mencipta imej yang mungkin akan ditiru oleh
orang lain. Selain itu, iklan-iklan rokok tanpa asap seringnya mencuba
meyakinkan orang ramai bahawa keluaran mereka tidak berbahaya. Kebanyakan orang
yang terus merokok mengalami kebergantungan kepadanya secara fizikal dan
psikologi.
0 comments:
Posting Komentar
Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.